Secretarieel en Officemanagement
De profielmodule ´Secretarieel´ van het beroepsgerichte examenprogramma 'vmbo Economie en Ondernemen' besteedt aandacht aan:
Taak 1:
Backoffice werkzaamheden uitvoeren. O.a.:
- het agendabeheer uitvoeren
- bijeenkomsten organiseren
- communicatie verzorgen
- post verzorgen
- secretariële ondersteuning verrichten
- data beheren
Taak 2:
Fontoffice werkzaamheden uitvoeren. O.a.:
- communicatie verzorgen
- klachten afhandelen
- klanten ontvangen
- bezoekers ontvangen
- het bedrijf presenteren
- ontwikkelingen in de secretariёle ondersteuning herkennen en uitleggen
!! Laatste versie van het beroepsgerichte examenprogramma 'vmbo Economie en Ondernemen' is te vinden op de website van 'Vernieuwing vmbo'.
Het keuzevak ´Officemanagement´ als aanvulling op het beroepsgerichten examenprogramma 'vmbo Economie en Ondernemen' besteedt aandacht aan:
Taak 1:
Back- en frontoffice werkzaamheden in een meer complexe context uitvoeren. O.a.:
- agenda’s van meerdere personen bijhouden en op elkaar afstemmen, met name afspraken maken en noteren, verplaatsen, annuleren; genereren, bijhouden en bewaken van actielijsten
- bijeenkomsten organiseren, met name ondersteuning bij het voorbereiden en houden van grotere bijeenkomsten, correspondentie hierover, verzorgen van publiciteit, facilitaire afhandeling, organiseren, budget beheren
- communicatie verzorgen, met name met behulp van sociale media
- concepten uitwerken
- documenten redigeren en aanpassen
- verslaglegging verzorgen, met name notuleren
- vertrouwelijke post verzorgen, frankeringsvormen hanteren
- pakketpost verzorgen, frankeren, track & trace
- met vertrouwelijke gegevens omgaan
- personeelsadministratie voeren, met name onderhouden personeelsbestand, rekening houden met privacyaspecten; registratie van aan- en afwezigheid van personeelsleden; bijhouden urenverantwoordingssysteem; uitvoeren van ziekte- en herstelmeldingen; afhandelen van facturen en declaraties; verzorgen van informatie t.b.v. het personeel.
Taak 2:
frontoffice werkzaamheden uitvoeren en hierbij prioriteiten stellen. O.a.:
- communicatie verzorgen, met name telefoongesprekken, ook in een moderne vreemde taal
- klanten ontvangen, met name servicebalie werkzaamheden verrichten, service voor, tijdens en na de verkoop verlenen
- bezoekers ontvangen, met name begroeten, registreren, doorverwijzen, informatie verstrekken, ook in een moderne vreemde taal, rekening houdend met culturele achtergronden
- materiaalbeheer en –uitgifte verzorgen.