Presentatie en styling t/m 2020
2020
Ugg opende onlangs een nieuwe flagshipstore in New York. UGG ziet de nieuwe flagshipstore als de ultieme uiting van het merk, waarin ze de breedte en diepte van UGG als een echt lifestyle-merk onder de aandacht brengen en de klant de ultieme merkervaring bieden.
Kijk, dit is een mooi initiatief! Utrecht heeft drie leegstaande panden getransformeerd tot inpakwinkels. Mensen kunnen daar deze maand gratis hun cadeaus laten inpakken. Het initiatief moet drukte in andere winkels tegengaan. Het idee voor de inpakwinkels komt van centrummanagement Utrecht, dat zich inzet voor ondernemers in de binnenstad. Volgens de organisatie brengen de inpakwinkels "levendigheid en gezelligheid" in de anders donkere, lege panden.
Het is weer de tijd van het jaar voor de lijstjes. Zoals deze: de slechtste slogan van het jaar.
Geen kassa’s maar servicepoints, tientallen digitale schermen met social media-beelden en smart technology als kers op de taart. WE Fashion schaft zich een nieuwe 'garderobe' aan. De basis van de nieuwe winkel is heel simpel gehouden met een grijs-beige tint die door de gehele winkel is toegepast. Denk aan de muren, de kledingrekken en de displays. Het gevoel van rust komt ook door het feit dat de collectie op ooghoogte wordt gepresenteerd, de rekken komen namelijk niet boven de 1.60 uit, zo vertelt Van Dijk. In het ontwerp zijn diverse hoeken en nisjes gemaakt zodat de winkel wordt opgedeeld en de klant ook niet meteen overweldigd wordt door het complete aanbod.
Rituals heeft in oktober 2020 de grootste winkel wereldwijd geopend: ‘House of Rituals’ waarmee de retailer zijn twintigjarig bestaan viert. De winkel, in Amsterdam, telt 1900 vierkante meter verdeeld over vier verdiepingen.
Burberry heeft in miljoenenstad Shenzhen een nieuw winkelconcept geïntroduceerd: een ‘social retail store’. Het nieuwe winkelconcept combineert de fysieke en sociale wereld en koppelt deze met een digitale winkelervaring. De winkel is een plek waar ruimte is voor verkenning en die ontworpen is om klanten te inspireren en te entertainen.
Het logo is het belangrijkste element van een merk. Van oudsher bedoeld om te zorgen voor herkenning en het brandmerken van je eigendom: branding! Een voordeel van een communicatief logo is dat je altijd vanuit je merk kunt communiceren of de doelgroep kunt aanspreken.
Fastfoodketen Burgerking heeft een originele reclame-aanpak. De tak van de fastfoodketen in het Verenigd Koninkrijk gaat zelf zo ver dat het recentelijk in een tweet consumenten oproept om uitgerekend een Big Mac bij concurrent McDonald’s te bestellen. Het bedrijf lijkt hiermee de wetten van de reclamewereld te herschrijven.
Daar waar 30 jaar geleden drommen mensen een restaurant binnenstapten met veel visuals en felle kleuren, moet je nu even goed kijken waar je eigenlijk terecht bent gekomen. De McDonald’s aan het Poesjkinplein is een van de beste ter wereld. Dat is misschien ook de reden waarom McDonald’s besloot dat het juist hier wel een tandje minder kon met het uitdragen van de herkenbare merkelementen. Toch zijn deze nog altijd subtiel aanwezig.
Sommige merken spelen met zijn social-mediaberichten in op de actualiteit, vooral op Instagram. Vaak zijn merken zo gefocust op het leggen van een logische link met het moment, dat ze vergeten om aandacht te besteden aan de esthetische kwaliteit van het merkbericht.
C&A Gaat na een nieuw logo aan de slag met een nieuw winkelconcept. In het Zwitserse Zurich heeft de flagshipstore van de modeketen als eerste een make-over gekregen.
Hoe maak je een winkel tot een inspirerende plek zonder ‘het trucje van de buurman’ te willen herhalen? Een merk moet heel duidelijk hebben welke kenwaarde het merk heeft en welk doel ze hebben met de winkel. “Kijk goed naar wat je wil communiceren. Wat is jouw ‘happy thought’ en waarom ben je met je winkel (en merk) gestart. Kun je die liefde voor het product of die visie ook delen en overdragen op de bezoeker?” Daarbij moet een retailer kijken naar de positie die de winkel heeft in verhouding met andere merken, maar ook andere winkels in de straat.
Kruidvat rolt nieuw winkelconcept uit. 'Klanten houden ervan om hier lekker te snuffelen in ons gevarieerde en verrassende aanbod. Een waarde die al 45 jaar in ons DNA zit en wij ook in dit winkelconcept omarmen. 'Het verhaal van Kruidvat begon in 1975 toen we Nederland kennis lieten maken met een nieuw begrip: de voordeeldrogist. Lage prijzen waren de kern van deze nieuwe formule.
Een beautywinkel vol met optische illusies en vervormende spiegels tegen de wanden. Het ontwerp van de winkel is geïnspireerd op de hedendaagse kunst en foodtrends. De beautyproducten komen, net zoals bij sushirestaurants, letterlijk aan de lopende band voorbij. De wanden zijn tevens behangen met de kunstwerken van onder andere Banksy, die bekend staat om zijn pakkende en humoristische beelden, in combinatie met slogans, wat goed past bij de rest van het humoristische winkelinterieur.
Een blik op de dansende toonbank bij Lebkov & Sons. Like a communal kitchen. Het retaildesign van de nieuwe Lebkov & Sons is gebaseerd op het idee van een gezamenlijke keuken. Klanten en barista’s delen dezelfde tafels.
Een inkijkje bij enkele nieuwe winkelconcepten. FashionUnited heeft een selectie gemaakt uit de winkels en nieuwe winkelconcepten die sinds het begin van 2020 open zijn gegaan.
Reclame in tijden van Corona. Nu de coronamaatregelen langzaamaan worden versoepeld, wordt het voor merken ook tijd om zich te herpakken. Maar hoe doe je dat? Kun je normaal campagne voeren of is dat nog niet gepast? En haal je dan je uitingen van voor de crisis gewoon weer van de plank? Of moet er nieuw werk komen, aangepast aan de huidige werkelijkheid?
De Koopman, de nieuwe retailformule van The Sting Companies, maakt zijn debuut in de Nederlandse winkelstraat. De deuren van de winkel in Rotterdam zijn vanaf vrijdag 29 mei geopend voor publiek.
In Londen staat sinds januari de meest digitale winkel van Adidas. De nieuwe flagshipstore van Adidas barst van de innovatieve retailtechnologie. Het is de meest digitale winkel van het Duitse sportmerk tot nu toe en bevat meer dan honderd digitale touchpoints, die allemaal draaien op groene stroom. Met tal van instore services, customization stations en de integratie van de app wil Adidas de klantervaring verbeteren en de verbinding met haar doelgroep versterken.
Belgische retailer JBC introduceert een nieuw winkelconcept gericht op kinderen. “Wat vooral naar voren kwam uit de gesprekken met de kinderen, was dat ze hun winkelbeleving als saai ervaren. Ze willen liefst op ontdekking gaan en avonturen beleven."
Zichtbaar en onzichtbaar moet die winkelvloer je klanten aanzetten om meer te kopen. En de manier waarop je winkel ingericht is heeft daar een flink effect op. 5 Tips!
In Eindhoven heeft Hema half maart haar nieuwe winkel- en restaurantconcept geïntroduceerd. Het nieuwe concept kent ook het nieuwe restaurantconcept van Hema, namelijk Hema Keuken. Hier draait het allemaal om gezonde dranken en eten.
Adidas en de Go Green Retail trend. Technologische ontwikkelingen zorgen voor geheel nieuwe, ‘low footprint’ materialen en de bijbehorende kleuren zijn oneindig en zeer gevarieerd. Go Green Retail concepten bestaan uit duurzame verhalen en materialen en kennen een Biophilic design (het opnemen van natuurlijke elementen in onze gebouwde leefomgeving en het ontwerpen van inspirerende plekken die een positieve werking hebben voor het welzijn van de mens).
Op zoek naar mooie voorbeelden van winkelinrichtingen, etalages verpakkingen en nog veel meer? Kijk eens rond op de Pinterestpagina van RetailTrends Media.
Nog etaleer-ideeën nodig? Kooplust heeft aardig wat voorbeelden op een rijtje gezet!
Een kijkje binnen bij de Franse cosmeticaformule Aroma-Zone. Aroma-Zone is een Franse cosmeticaformule die meer dan 1.600 ingrediënten biedt, waarmee je thuis je eigen gezonde, efficiënte en 100% natuurlijke verzorgingsproducten kunt maken.
Nieuw concept pickup-point in Helsinki: je kunt er uiteraard je pakketje ophalen, maar ook je bestelde items passen en eventueel retour zenden. En het ziet er nog knap uit ook!
Plannen voor nieuwe snoepwinkels: “Onze ambitie zal altijd zijn om onze klanten het beste van de M&M’s-merkbeleving bieden in elke winkellocatie". Iedere winkel zal qua design en assortiment aangepast worden aan de lokale cultuur, zegt Mars in een persbericht, maar wel zal er altijd plaats zijn voor klassiekers als de iconische “Wall of Chocolate”, lopen er levensgrote figuren rond en kunnen klanten hun eigen M&M’s personaliseren en meenemen naar huis. Er komen ook nieuwe interactieve toepassingen in de winkels.
YouTube is een kanaal voor merken en advertising, dat zich ook dit jaar weer verder door ontwikkelt. Wat zijn de do's en don'ts voor merken en wat is bijvoorbeeld het belang van Help-content?
Technologie, personalisatie, beleving, duurzaamheid, service... De 10 meest opvallende retailconcepten van 2019. Bijvoorbeeld een conceptstore gericht op lokale behoeftes en levensstijl van de inwoners, showrooms die aanvoelen zoals een clubhuis, onbemande pop-up stores waar je 24/7 terecht kunt..
Weg met wegwerpdisplays: zowel in Nederland als in België zet Jumbo slimme, herbruikbare displays in voor promoties op de winkelvoer. Die zijn niet alleen duurzaam, maar betekenen ook een flinke kostenbesparing.
Via de blog Kooplust is er ter inspiratie een boekje te downloaden met 15 ideeën voor een opvallende etalage. Je moet je wel aanmelden voor de nieuwsbrief, maar dat is sowieso een goed idee!
Voor degene die op zoek is naar inspiratie of simpelweg plaatjes wil kijken: 9 nieuwe winkelconcepten van afgelopen tijd.
Ieder jaar verzamelen merknamenspecialist Hans Prummel (De Naamafdeling) en mediaondernemer Richard Otto de leukste bedrijfsnamen, dit keer met hulp van een jury met daarin ook Henkjan Smits (presentator NPO Radio 5) en internetfenomeen Kakhiel.
2019
Duik eens in de mogelijkheden van Instagram Stories! Met meer dan 300 miljoen dagelijkse actieve gebruikers die kijken naar Instagram Stories, mag het geen verrassing zijn dat influencers en contentmanagers het maximale uit dit platform willen halen.
Opdracht "presentatie voor een opticien". De meeste leerlingen hebben een afbeelding (op ware grootte) op internet gezocht en met carbonpapier overgenomen op het pelkarton. Kader is 7 cm. Met stift en fineliner de contouren gemaakt en restvorm eruit laten snijden met stanleymes. Met revolver-tang gaatjes gemaakt voor het nylon draad om op te kunnen hangen. Zelf oplossing laten bedenken om de bril vast te maken. Moeilijkste voor de leerlingen was bedenken dat het gezicht en face moest (recht van voren). Ik zal volgende week nog meer resultaten toevoegen.
Het is voor de achtste maal dat het platform Slechte Slogans de Verkiezing van de slechtste slogan organiseerde. Van 3 tot en met 8 december kon via sloganverkiezing.nl gestemd worden op de tien genomineerde slogans van de deskundige jury van slechteslogans.nl. In totaal brachten 3992 stemmers 7055 stemmen uit.
Het Australische cosmeticamerk Aesop heeft haar eerste brandstore in Nederlandgeopend. Passend bij de omgeving. Door de prachtige glazen pui van de voormalige snoepwinkel zie je dat de klassieke flesjes en potjes goed tot hun recht komen onder sfeervolle bogen en ornamenten. De kenmerkende wasbakken, waar je de verschillende producten kan uitproberen, staan prominent voor het raam. En de grote walnoten tafel, die tevens als counter dient, maakt het plaatje compleet.
De vernieuwde H&M-winkel in de Zweedse stad Stockholm lijkt op het eerste gezicht niet drastisch anders. Toch is er sprake van een flinke evolutie. De gehele winkel is modulair opgezet zodat op elk moment de inrichting veranderd kan worden. Dit helpt bij het duurzame karakter van de winkel.
Inhaken loont: inhakers worden gemiddeld drie keer zo vaak gedeeld op social media dan niet-inhakers en het bereik van een inhaker gaat verder dan alleen de vaste volgers of fans van een organisatie of merk. Dit jaar kwamen er weer een aantal mooie inhakers voorbij. Albert Heijn haakte in augustus van 2019 met een eenvoudige maar doeltreffende socialmediacampagne effectief in op Pride 2019. De post zorgde voor een groot bereik op socialmediakanalen, zoals Twitter en Facebook.
Het is je vast weleens opgevallen in de supermarkt: zoete producten hebben vaak rood op de verpakking en lightproducten lichtblauw of andere pasteltinten. Menselijke verwachtingen van hoe een product smaakt worden behoorlijk beïnvloed door kleur. "Blauwe mayonaise en groene tomatenketchup zullen we niet snel opeten. Je denkt er wel twee keer over na voordat je er een hap van neemt."
Verpakking is een belangrijk onderdeel van de marketingmix geworden. Wat zijn de trends? Onder de grootste ontwikkelingen binnen retailverpakkingen vallen het toevoegen van chips, QR-tags en interactieve elementen. De technologie stelt merken in staat om direct contact te leggen met de consument, waardoor nieuwe marketingkansen ontstaan. Andere trends zijn o.a. persoonlijke beleving en verduurzamen.
Een garage in combinatie met een winkelcentrum: een mooi blurring concept waar je je ‘wachttijd’ aangenaam kunt doorbrengen. Naar aanleiding van twee eerdere pop-up winkels, besloot Taobao om dit keer een blijvende winkel te openen. Met de winkel wil de e-commerce gigant klanten de mogelijkheid geven producten eerst te voelen en zien voordat ze overgaan op kopen.
Een garage in combinatie met een winkelcentrum: een mooi blurringconcept waar je je ‘wachttijd’ aangenaam kunt doorbrengen.
Het nieuwe vlaggenschip van Adidas aan Oxford Street heeft de ‘meest digitale retail ervaring’ van het merk ooit. Meer dan honderd digitale touchpoints zijn te vinden in de winkel waaronder interactieve spiegels in de paskamers en led-schermen die van ‘sfeer en doeleinde’ kunnen veranderen door middel van een klik op de knop.
"In tijden van online shoppen is er nood aan een fysiek contactpunt om te communiceren met de klant. Tegelijk is ook duurzaamheid is erbij gekomen als vereiste. De laatste vijf jaar is naast authenticiteit, de relevante beleving belangrijker geworden."
In een proefwinkel van de Engelse supermarktketen Waitrose vind je zo’n 200 producten zonder verpakking bij elkaar, zoals koffie, wijn, bier, wasmiddel, pasta, groenten en fruit vind je in een proefwinkel van de Engelse supermarktketen Waitrose. Dat betekent dat je je eigen verpakking zoals potten, zakjes en doosjes meeneemt en deze in de winkel vult. Als je je eigen verpakking bent vergeten, kun je deze in de supermarkt huren.
Beautyketen Glossier staat erom bekend dat het interieur van haar fysieke retailomgevingen aansluit bij de natuurlijke omgeving van de stad. De nieuwste pop-up store in Seattle is een indrukwekkend staaltje visual design!
Het Britse cosmeticabedrijf Lush heeft op het drukste station ter wereld, Shinjuku Station in Tokyo, een taalvrije flagshipstore geopend vol met retailtechnologie. De nieuwe winkel gebruikt pictogrammen en video in plaats van woorden om klanten te helpen de producten van het merk te identificeren.
Beautyproducten staan tussen glooiende mosheuvels die bedekt zijn met prachtige bloemen uit de omgeving. Een kijkje in de pop-up store van beautymerk Glossier in Seattle.
Ook dierenwinkels zijn met de toekomst bezig. In de nieuwe winkels van de Engelse keten Pets at Home staat beleving en interactie tussen mens en dier centraal. In de winkel is er ook veel aandacht voor het welzijn van het dier. In het health centre kun je terecht met vragen over jouw huisdier en hoe je deze het best kunt verzorgen. Je kunt er ook terecht voor advies over voeding in combinatie met gewicht, het gebit en vitaliteit.
Werkt tv-reclame nou eigenlijk wel? Geen presentatie over reclame is compleet zonder dat ene citaat van John Wanamaker. ‘De helft van mijn reclamebudget is verspild’, zei de wijlen advertentiepionier. ‘Ik weet alleen niet welke helft.’
De retailer Conceito ê in Sao Paolo is gespecialiseerd in duurzaam geproduceerde kleding en accessoires in Brazilië. Het idee achter het ontwerp is dat de natuur uiteindelijk de ruimte over neemt, waardoor er levende en groeiende planten door de winkel heen zijn geplaatst. De planten worden door een biologisch systeem, dat gemaakt is van karton, in leven gehouden. Daarnaast zijn er ook hergebruikte tegels verwerkt in de muren en vloeren.
Om bij een van de basisbeginselen van een huisstijl te beginnen: over lettertypes wordt vaak nogal makkelijk heen gestapt. En het kan ook anders!
Kleur helpt onze perceptie van wat een bepaald bedrijf of product te bieden heeft en kan een grote invloed hebben op of we besluiten om het te kopen of niet.
De nieuwe boetiek van Dolce & Gabbana in Rome is een explosie van verschillende soorten marmer en een digitaal schilderwerk met vliegende engeltjes en geïrriteerde Griekse goden. De boetiek van het luxemerk is ontworpen door architectenbureau Carbondale en bestaat uit twee verdiepingen. Het digitaal schilderwerk is te zien aan het plafond op de eerste verdieping. De beelden die daarvoor zijn gebruikt zijn digitaal gescand van een origineel schilderwerk uit de 18de eeuw. Het digitale schilderwerk wordt geprojecteerd op het LED-plafond en via de ingebouwde beeldschermen in de muur.
Waarom worden bepaalde productkeuzes gemaakt? En hoe ziet de inrichting van de winkels eruit? Allemaal zaken die de uitingen van een merk bepalen. Het gaat om de stijlformule! Maar hoe wordt die bewustwording gecreëerd? De trendanalist definieerde daarvoor vier mindsets: stil, speels, nostalgisch en extreem. Per mindset wordt gekeken hoeveel het merk hiervan in zich heeft. “Zo bepaal je als merk je stijlformule. De meeste merken hebben meerdere mindsets in zich. En het is de kunst om te definieren welke mindset in welke mate vertegenwoordigd is in de stijlformule van het merk."
Een overzicht van belangrijke nieuwe winkelconcepten van de afgelopen tijd. Komt er een bloemist bij H&M? Een winkel is en blijft een visitekaartje voor een merk of een retailer. Wie nog een fysieke winkel heeft zet vaak vol in op sfeer en ervaring, want de shopper van nu is op zoek naar een prettige omgeving waarin hij verrast wil worden.
Schoenen passen kan veel leuker, dacht men bij Adidas. Zie hoe je de nieuwe serie sneakers kunt uitproberen in een pop-up store in Manhattan. De pop-up store is een speeltuin die samen met de Amerikaanse sportwinkelketen Finish Line is bedacht. Als je bij binnenkomst de sneakers hebt aangetrokken start het parcours met een doolhof.
Je etalage is een belangrijke aandachtstrekker. Als je bezoekers wil winnen voor je winkel, dan loont het om eens goed naar je etalage te kijken. Want het is nog altijd makkelijker om de shopper op straat naar binnen te trekken, dan de shopper die thuis op de bank zit. Op naar die 9 stappen dus.
Een zeer bijzondere Gucci-winkel, Gucci Wooster, telt 925 vierkante meter vol met kleding, tassen, schoenen, sieraden, porselein, rijkelijk gestoffeerde stoelen, kasten, geborduurde sierkussens, behang en prachtige stoffen. Alles wat je ziet is te koop. Ook werd de Dapper Dan-collectie met iconische 3-delige pakken en zonnebrillen hier getoond voordat deze wereldwijd werd gelaunched. De vloer is handgeschilderd door Italiaanse ambachtslieden en banken en stoelen gehuld in rijke stoffen met Gucci prints.
In New York opende luxemerk Hermès een winkel zónder exclusieve en luxe uitstraling en hoopt daarmee een nieuwe doelgroep aan zich te binden. Als je de winkel binnenkomt zie je meteen nieuwe aspecten die je in de andere winkels niet ziet. Zo loopt het personeel op sneakers, zijn er skateboardtassen te vinden en staat er een fiets met bijbehorende accessoires. Hermès probeert op deze manier een nonchalante en gastvrije uitstraling te creëren.
De winkel bevat twee verdiepingen waar je naast fashionitems van Hermès ook zitplekken tegenkomt waar je iets kunt drinken en je telefoon kunt opladen. De jongere generatie wordt uitgenodigd om even te gaan zitten, zonder dat ze per se iets moeten kopen.
In het kader van ‘next-level fashionretail’:
In de 'fashion connect store' van modeketen Bonprix (Hamburg) krijgt mode de ruimte in deze winkel waar online en offline samenkomen. In de winkel heeft ieder kledingstuk genoeg ruimte om de klant te inspireren. Als je iets wil passen kan het kledingstuk worden gescand om te zien of de gewenste maat aanwezig is en wordt dan vervolgens naar de paskamer gestuurd. In de paskamer zijn touchscreens aanwezig voor als je een andere maat nodig hebt of advies van een medewerker. Er zijn ook opties om het licht aan te passen, waardoor je het kledingstuk in verschillende situaties kunt bekijken.
In de fashionbar is het mogelijk om iets te drinken of even te relaxen in het hang-outgedeelte. Om je te inspireren zijn schermen aanwezig waarop de collectiestijlen wordt getoond in de vorm van een catwalk.
Na het passen in de paskamers is er een keuze uit verschillende check-out opties om de nieuwe items te betalen. Er is nog steeds een mogelijkheid om met een medewerker aan de kassa af te rekenen, maar om rijen te vermijden kun je ook via de zelfcheck-out of via de app betalen.
Je kunt klimmen, kanovaren, duiken of raften in deze outdoorwinkel in Keulen. Zo is er een dokter waar je zonder afspraak vaccinaties kunt halen, kun je testen of een jas écht bestand is tegen regen en kou in de koelte- en regenkamers, of leer je duiken in het multifunctionele zwembad in het centrum van de winkel. Globetrotter speelt op verschillende manier in op je zintuigen door de geur van bos, aarde of de zee terug te laten komen en natuurgeluiden te laten klinken.
Hoe je ervoor kunt zorgen dat je ijswinkel een hit wordt op Instagram. Ontwerpbureau Asthetique uit New York is verantwoordelijk voor het ontwerp van Ice Scream en heeft ervoor gezorgd dat de ijssalon een nostalgische maar ook moderne uitstraling heeft met veel kleur en licht. Het interieur is aangepast op de manier hoe de ijsjes door Ice Scream worden gemaakt, namelijk met stikstof.
De traditionele speelgoedwinkels hebben het niet makkelijk. Gelukkig zijn er ook winkels die er een feestje van maken. Camp is een speelgoedwinkel in hartje New York. Op het eerste oog lijkt het een traditionele speelgoedwinkel, maar als je door de magic door gaat, stap je een interactieve speelplaats van 900 m2 binnen waar de hele dag door van alles te ontdekken en beleven is.
De IKEA-vestigingen in de Verenigde Arabische Emiraten zijn op een wel heel bijzondere manier ingericht. De Zweden willen naar eigen zeggen de ‘iconische woonkamers van de meest geliefde families aller tijden tot leven wekken’. Ze gingen daarvoor op zoek naar spullen uit de eigen stal die een gelijkenis vertonen met die uit de series. De Zweedse meubelgigant verkoopt ‘woonkamers’ à la die van Friends, The Simpsonsen Netflix-serie Stranger Things.
De komende tijd wat meer aandacht voor innovatieve winkelontwerpen. Vandaag nemen we een kijkje in Tokyo.
Tien ideeën voor het maken van een video voor een winkel, zoals een rondleiding door de winkel, een kijkje achter de schermen en het demonstreren van producten. Leuke opdracht voor dit keuzevak!
Beleving is meer dan een modegril. Althans: als je het op de juiste manier aanspreekt. Maar hoe doe je dat? Dankzij intensiteit en betekenis wordt een beleving zo interessant dat we erbij stil staan. En dat maakt de beleving nu waardevol om leuke zaken mee te doen. Daarom wordt het tegenwoordig - vooral door tech- en entertainmentbedrijven – als een bij de klant ingebouwd multisensorisch medium aangesproken. Om via dit medium een hechte relatie aan te gaan en ‘consumptie’ op te roepen.
Een logo bestaat doorgaans uit een beeldmerk en de merknaam. Een beeldmerk is een eenvoudig plaatje dat aansluit bij het aanbod van het merk. Wanneer een logo heel veel bekendheid vergaart wordt het beeldmerk automatisch geassocieerd met het merk en hoeft de merknaam niet per se erbij te worden getoond. Een logo ontwerpen? Daar zijn allerlei handige hulpmiddelen voor. De makers van Shoppagina.nl hebben alles netjes op een rij gezet.
IKEA heeft al enkele stadswinkels, maar nu is in Parijs de eerste volwaardige stadswinkel geopend. "Het is een laboratorium", zegt IKEA-topman Jesper Brodin tegen het Franse persbureau AFP. "Het is de bedoeling dat we het concept van La Madeleine uitrollen naar steden als Milaan, New York en Tokio als het succesvol is."
Hoe krijg je op straat het winkelend publiek de Hema-winkel in? Digitale buitenreclame! Retailer Hema is de eerste keten die gebruikmaakt van een nieuwe innovatie om dynamische buitenreclame in te kopen. Zo is naadloos in te spelen op variabelen als het weer, relevantie of actualiteit.
KLM zet augmented reality in om zijn bestemmingen te promoten. Volgens KLM is dit een begin. Augmented reality verbindt kortgezegd de realiteit en de virtuele wereld.
Met één druk op de knop waant men zich nu in steden als Taipei, Stavanger en Edmonton.
Slogans, slogans, slogans, zoals die van de paarse krokodil.
HEMA opent zijn eigen in-house beeldstudio HEMA-studio. In de studio gaat de Nederlandse winkelketen zelf de beelden bij zijn producten creëren. Om dezelfde HEMA-stijl vast te houden komen eigen stylisten en fotografen in de studio te werken. HEMA is eigen modellenbureau hemasupermodel.nl gestart, om modellen die passen bij het merk te tonen.
Videoposts op Facebook bijvoorbeeld trekken flink wat meer bekijks dan een fotootje of plaatje, en het aantal views op YouTube is af en toe niet bij te houden. Leuke video-opdracht voor leerlingen?
Ook tuincentra ontwikkelen nieuwe retailconcepten. Afgelopen vrijdag opende Intratuin in Deventer de eerste winkel op basis van de nieuwe formule. In de nieuw gebouwde winkel van 9000 m2 kunnen klanten terecht voor (buiten)planten, (tuin)meubels, dieren(benodigdheden) en (woon)accessoires maar kunnen ze ook van alles leren over thema's, zoals 'leven in de tuin'. Een oranjerie op het buitenterrein biedt ruimte aan afwisselende workshops, in de Groentetuin worden verse groenten en fruit verkocht en bezoekers kunnen in de Proeftuin eten uit de lokale kas.
In niets is zien dat dit een sneakerwinkel is. Following outposts in Munich and Vienna, popular Berlin-based sneaker emporium Solebox has expanded with a fourth signature store in Amsterdam’s Canal district. Situated right behind the city’s ornate royal palace, it occupies a spacious 229 sqm. [2,465 sq.ft.] ground floor unit of a former newspaper head office, built in the early 20th century in art nouveau style.
In Hamburg opende Bonprix haar Fashion Connect Store, waarin de voordelen van offline en online zijn samengebracht. De ‘Fashion Connect’ store lijkt een goede oplossing voor de huidige problemen van de fysieke detailhandel. Veel van de storende factoren, zoals lange rijen voor de kassa en paskamers, gebrek aan aandacht van het personeel of slechte WiFi, zijn in de Connect Store aangepakt.
Een visie op innovatieve verpakkingen. Verpakkingen spelen een belangrijke rol in de customer experience en beïnvloeden daarmee het koopgedrag van consumenten. Het uiterlijk en de functionaliteit van een verpakking verleiden de klant tot aankoop en scheppen bepaalde verwachtingen. "Creëer de wow-factor bij de consument met behulp van jouw verpakking, en je zult sneller succesvol zijn".
Sportketen Decathlon opende in Singapore een laboratoriumwinkel, vol technologie met onder andere geconnecteerde spiegels, een mobiele betaalapp en een snel transportsysteem voor het klaarzetten van online bestellingen.
Mooi artikel over kleur en merk. "Wat voor gevoel een kleur bij je opwekt, heeft te maken met de context". Bij het kiezen van kleuren voor je logo, huisstijl of website komt veel meer wetenschap kijken dan je denkt.
De interessante blog Kooplust beschrijft 5 veelgemaakte fouten bij het maken van een etalage. Onder andere om alle producten evenveel aandacht te geven, ruimtes leeglaten en geen voorraad van producten.
Wat worden de vormgevingstrends in 2019? Shutterstock denkt het te weten.
De kleur van het jaar is in 2019 'Living Coral' (Pantone kleurcode: 16-1546). Hoe komt zoiets tot stand?
Ace & Tate kwam, zag en overwon. Het brillenlabel begon in 2013 online, maar heeft inmiddels ook winkels in acht landen, waaronder Zweden en Denemarken. Tien van de mooiste Ace & Tate brillenwinkels.
Wie zijn wereldwijd de koplopers in klantbeleving en hoe passen zij de strategie toe in hun winkels? Samenvatting van een onderzoek van Mood Media, met video's van een paar mooie voorbeelden. Vier belangrijke trends die succesvolle merken op alle continenten toepassen om de klant centraal te stellen: het customizen van producten en diensten voor een unieke ervaring (customization), onderdompeling in een andere wereld (immersion), het creëren van een gemeenschap (community) en de focus op gemak (convenience).
2018
Even binnenkijken bij de nieuwe Mexx-winkel.
Digitale Kerst bij Hudson's Bay. Hudson’s Bay plaatst de komende vier weken een ‘magic mirror’ in zijn Rotterdamse warenhuis. De warenhuisketen is naar eigen zeggen de eerste retailer in Nederland die klanten op deze manier laat kennismaken met augmented reality rond de feestdagen.
Er zijn weer een paar opvallende reclames in omloop.
Het is misschien aan de vroege kant, maar hier alvast de (tot nu toe) opvallendste kerstcommercials.
Wat heeft IKEA gemeen met Pacman? En, wat zijn de voor- en nadelen van bepaalde winkel-layouts?
Consumenten zijn in deze periode actief op zoek naar inspiratie voor Sinterklaas en Kerst. De hoogste tijd om als bedrijf of merk te zorgen dat er online video's beschikbaar zijn voor deze 'holiday shoppers'.
De logo's en monogrammen zijn weer helemaal terug. Het voelt soms alsof we dubbelzien door de storm aan GG’s, FF’s en CC’s. Zelfs Balenciaga is op de trend ingesprongen met het nieuw ontworpen BB. Logomania is terug, en hoe. De laatste keer dat logo’s zo populair waren, was in de jaren ‘80 waarin men maar wat graag pronkte met hun welvaart of de jaren ‘90 waarin merknamen stonden voor status.
De huisstijl van de Nederlandse Spoorwegen bestaat 50 jaar. De gele treinen die door het landschap rijden zijn heel herkenbaar. Net als het logo dat lastig is na te tekenen.
Koffiebeleving en nieuwe technologie: Nespresso opent een nieuwe een 230 m² grote flagshipstore in Antwerpen. Traditionele kassa’s zullen in de nieuwe winkel schitteren door afwezigheid: de medewerkers zijn voorzien van tablets. Gehaaste klanten kunnen in de zogenaamde ‘Zelf-selectie zone' makkelijk en snel zelf een bestelling plaatsen.
Het Zeeuwse familiebedrijf Omoda opent een nieuwe schoenenwinkel aan het Museumplein in Amsterdam. Ontwerp: Studio Piet Boon.
H&M heeft in Apeldoorn haar eerste Nederlandse winkel in de nieuwe huisstijl geopend. De Zweedse modeketen maakt in de hele winkel gebruik van ledverlichting en heeft alle verdiepingen een eigen type vloer gegeven. In het verleden was de hele winkel van dezelfde ondergrond voorzien, stelt de woordvoerder. Verder zijn alle kledingrekken vernieuwd en is er meer ruimte gecreëerd.
De 5 mooiste winkelinterieurs volgens Pieter Kool, de vroegere creative director van G-Star.
In hoeverre zijn Virtual Reality-advertenties eigenlijk effectief? Virtual reality (VR) raakt steeds meer verweven in onze maatschappij. Het wordt niet alleen ingezet voor entertainment, het wordt namelijk ook gebruikt voor recruitment, medische doeleinden, onderwijs en sinds vorige week maakt zelfs de politie er gebruik van.
Modemerk Miu Miu reist met een pop-up store door verschillende landen. Nu in Hong Kong, met wellicht Donna Summer als soundtrack.
Een foutje van Lidl? Of …? Maar het vestigde zeer zeker de aandacht op zich.
Woordgrapjes met bedrijfsnamen. Zoals 'hairstudio Hoofdweg', 'Roti-zaak Rotiedam' en 'medisch pedicure Bel me Teen'.
In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen.
"Ik verwacht dat de verhoudingen over een tijdje ongeveer 70/30 zal zijn: 70 procent van de advertentiemarkt zal bestaan uit social media en 30 procent uit klassieke media." Beinvloeden van volgers door vloggers die soms in het echt een andere mening hebben, namelijk die van een sponsor.
Kan een ervaring via een augmented reality-app van toegevoegde waarde zijn voor een merk? Met als extraatje een leuke video uit 1995 waarin Maurice de Hond wordt geïnterviewd door Sonja Barend.
De flagshipstore van het Japanse kledingmerk Mastermind ziet er wel heel bijzonder uit.
Zurheide, de fijnpoeverstak van de Duitse supermarktketen Edeka, heeft
een nieuwe flagshipstore in Düsseldorf. Met veel delicatessen én restaurants.
In 120 flagshipstores van Zara kunnen paspoppen 'tot leven worden gebracht'. Tenminste, met behulp van augmented reality met een smartphone.
Vlak voor Pasen opende Intratuin in Duiven (bij Arnhem) haar grootste vestiging, met een megarestaurant en een speelparadijs. Het lopen van de winkelroute is een kilometer.
Hoe modeketen The Sting met een nieuw heel groot filiaal een winkelpassage laat opleven.
Benetton opent een nieuwe flagshipstore in Londen. De winkel telt drie verdiepingen die door een lusvormige trap met elkaar worden verbonden. Op de verschillende afdelingen verspreid vinden klanten een reeks betaalstations, die de traditionele kassa's vervangen.
Grijs meubilair, vloeren en display-elementen vervagen, waardoor de kenmerkende kleurspatten van de producten in het oog springen. H&M opent de eerste Arket-winkel in Nederland.
Je ging voor een matras naar de IKEA, maar je kwam ook buiten met een kastje, nieuwe kussens, een plant en een lamp. Daarnaast bent je op de koop toe blijven eten in het restaurant en je hebt achteraf in de shop nog wat Zweedse balletjes gekocht voor thuis?
Dr. Katelijn Quartier, Retail design expert van de UHasselt vertelt waarom dit je overkomt in deze video van de Universiteit van Vlaanderen.
Het nieuwe Europese hoofdkantoor van Clavin Klein is een waar kunstwerk.
Creatief idee: gebruik een logo om de weg te wijzen!
De overtreffende trap van speelgoedwinkel.
Wanneer je een webshop gaat maken, heb je zeker productfoto's nodig. Hoe maak je die?
Alweer een bedreigd beroep? Drones boven de catwalk.
Hoe zorg je dat een reisbureau een hit wordt? Wellicht door iets aan de vakantiestemming te doen?
Hoe je van een bakkerij een 'pretparkkloon' maakt.
Internet of Things sluipt de winkels van Mango binnen.
Hoe de vestigingen van Starbucks veranderden van anonieme eenheidsworsten in lokaal geïnspireerde plekken.
Elke ICi Paris XL-winkel in de Benelux krijgt – als er een etalage is – voor eind februari in ieder geval één digitale etalage.
Elke paar maanden een compleet nieuw winkeldesign, ook een boswandeling in de winkel is een mogelijkheid.
Een mooi ontworpen kinderschoenenwinkel in Valencia.
Een tip om grafische uitingen te maken.
Misschien is dit wel een heel aardige tool om leerlingen online logo's te laten ontwerpen: DesignEvo Logo Maker. Op de site is een demovideo te bekijken, de mogelijkheden met de tool zijn behoorlijk uitgebreid. Het gebruik is gratis, wanneer je echter je nieuwe logo wil downloaden voor verder gebruik, wordt gevraagd om een linkje naar de pagina te delen op sociale media.
2017
Luxe warenhuizen in de grote steden pakken flink uit in aanloop naar de kerstdagen. Hier de mooiste kerstetalages.
Hout, glas, steen, en flessen natuurlijk! Een bijzonder mooie manier om een wijnwinkel vorm te geven.
Het parfum- en schoonheidsproductenmerk L'Occitane en Provence heeft een nieuwe, bijzonder ingerichte flagshipstore in Toronto. En zo volgen er meer.
Zoals gebruikelijk is de periode rond de kerst een toptijd voor reclamemakers. Er wordt weer van alles uit de kast gehaald door met name de grotere retailketens. En weer steelt de Duitse supermarktketen Edeka de show. Hier een aantal links naar de mooiste commercials.
Sportmerk Under Armour opende gisteren in Amsterdam haar Europese flagshipstore.
Een nieuw aanpak om het gebruik van adblockers te ontmoedigen: aftelreclames.
Over winkelontwerp gesproken, het grootste Starbucks theater ter wereld. In Shanhai 2.800 vierkante meters om een verhaal over koffie te vertellen.
Mooie etaleer-ideeën op deze Pinterestpagina.
Hoewel de kleding al langer in de winkels van The Sting wordt verkocht, wordt toch een nieuwe zelfstandige winkelformule geïntroduceerd.
Regen en wind, 20 graden onder nul, regen en wind, en gratis wifi. De nieuwe flagshipstore van outdoormerk Woolrich.
Primark introduceert haar nieuwe Harry Potter-lijn op een wel heel bijzondere manier.
Trends in verpakkingen: een paar mooie voorbeelden.
Informatief artikel over de mogelijkheden die er zijn met dynamische winkelverlichting. Want fysieke retail zonder de 'clicks' wil ook graag opvallen.
De keten in sportartikelen Intersport opende onlangs in Den Haag de eerste winkel op basis van het nieuwe internationale concept.
Mooi infographic over de huiskleuren van een aantal grote merken, en de voor- en nadelen daarvan. Altijd handig en belangrijk om te beseffen is dat kleurgebruik invloed heeft op koopgedrag.
Vijf bijzondere pop-up winkels, o.a. Dior en DHL. Wat dacht je van een reizende wasserette, of een verplaatsbare boekenwinkel met 30.000 titels op voorraad?
De Bijenkorf pakt weer flink uit met de kerstetalage. Deze keer inclusief interactieve onderdelen, en een koppeling met sociale media! Een magische tijd in het jaar.
Modeketen Miss Etam heeft in Amstelveen de eerste winkel volgens een nieuwe concept geopend. Het uitgangspunt is dat de winkel 'actueel, warm, zacht en vrouwelijk' aanvoelt. Daartoe maakt Miss Etam gebruik van sfeerverlichting, gordijnen en hout, evenals verschillende meubels en accessoires. Verder is het E-vormige meubel bij de ingang gecombineerd met een bar, waar klanten terecht kunnen voor 'een momentje voor zichzelf'.
Zo kun je ook schoenen verkopen. Retail verenigt met kunst.
De grootste winkel van sportmerk Reebok is te vinden in Boston. Met de mogelijkheid om ter plekke producten te (laten) personaliseren!
Nespresso heeft wereldwijd een drietal winkels volgens een nieuw concept geopend. Bezoekers vinden onder meer tafelbladen van koffiedik en een lab om de koffie-ervaring te personaliseren.
Maar liefst 12.000m2 telt ‘Home of the brick’, het nieuwe experience center van Lego in het Zweedse Billund. Zo kunnen miljoenen Legoblokjes er uit zien.
Een wel heel bijzondere nieuwe winkel van Adidas in Londen.
Albert Heijn opende in Antwerpen een bijzondere pop-up store: Chop Chop.
Een bijzondere winkel van New Balance in Tokio: een metamorfose is geen probleem.
Een wel heel bijzondere boekenwinkel.
En zo ziet de eerste HEMA met het nieuwe foodconcept er uit.
11 Winkelketens zijn genomineerd voor de Belgische Mercuriusprijs (het meest geslaagde winkelconcept van het jaar). HEMA is er een van! Het artikel bevat linkjes naar de betreffende winkelconcepten.
Schoenenmerk Lost Garden opende een opvallende flagshipstore in een buitenwijk van Seoul
Interessant (gratis) E-book van Getty over trends in kleur- en beeldgebruik!
Een paar mooie voorbeelden van opvallende winkelinrichting.
Kleur is vaak het laatste waar retailers aan denken als het gaat om het presenteren van hun product of formule. ‘Een achterafje'.
Modemerk Sandwich opende onlangs een flagshipstore in Amsterdam. Het nieuwe winkelconcept moet de 'creatief, warm en authentiek'-designfilosofie van het merk uitstralen.
Retail Design Lab, een kenniscentrum van de Faculteit Architectuur en kunst van de Universiteit Hasselt. Je vindt zeker bruikbare artikelen onder Tools, Readings en Case studies!
Twintig zeer bijzondere verpakkingen. Ter inspiratie!
Het Vlaamse Retail Design Lab ondersteunt Retailers op wetenschappelijke basis bij de inrichting van hun winkel. In het artikel ook een linkje naar de website van het Lab.
Parfumerieketen Ici Paris introduceert een nieuw winkelconcept. Via het linkje in het artikel kom je op een pagina met foto's.
In de stad waar de Ouwehands-panda's vandaan komen is een bijzondere boekenwinkel geopend.
Een kok heeft een wel heel bijzondere kruidenwinkel geopend.
De make-over van Vero Moda.
Meer dan 5.000m2 telt de nieuwe H&M winkel in Londen. Met meer aandacht voor herenmode, wonen en beauty.
Hoe het al lang bestaand schoenenmerk dr. Martens de stap maakt naar eigen winkels.
Je ziet steeds vaker retailers die zich volledig op denim en jeans storten of ketens die er een apart concept voor uit de grond stampen.
Alweer een nog grotere Zara, 6000 m2 en meerdere technologische innovaties.
De beste viral video's van week 13!
Pepe Jeans opent in Londen haar nieuwe flagshipstore, mét een nieuw, kleurrijk winkelconcept.
Gisteren een verhaal over het nieuwe filiaal van WE op Hoog Catharijne, vandaag 2 nieuwe schoenenwinkels.
WE opent een flagshipstore in het vernieuwde Hoog Catharijne. De groei van de winkelketen is weer ingezet, mede dankzij bijgeschoold personeel. "Zo mag iedereen die aankopen in de winkel doet een handgeschreven boodschap in zijn tas verwachten."
Nieuwe flagshipstore van Freitag, het bedrijf dat tassen maakt van onder meer oude vrachtwagendekzeilen.
Een kijkje in de nieuwe winkel van jeansmerk Denham.
De meeste supermarktketens zijn bezig met het invoeren van nieuwe winkelconcepten. Beleving staat dan centraal, maar een Spaanse supermarktketen Solera laat in een Keuls filiaal zien dat het ook anders kan.
Een mooie (Engelstalige) uitleg over het gebruik van kleuren(schema's) bij het ontwerpen van een webshop!
WE Fashion komt met een eerste jeanswinkel.
Mooie foto's van de nieuwe winkel van Foot Locker.
Albert Heijn gaat de komende weken meer sfeer brengen in 600 winkels.
Voor de doorzetters hier een artikel over 'De visuele revolutie' met mogelijk bruikbare tips om beelden te bewerken.
De nieuwe flagshipstore van H&M in Barcelona, met een hapje en een drankje.
Vijf miljoen dollars voor een reclameblokje... Dan moet je wel goed voor de dag komen tijdens de SuperBowl! Tien mooie voorbeelden.
De beste viral video's van afgelopen week, eind januari.
Een mooi overzicht van creatieve social advertenties.
Een kijkje in een nieuwe sneakerwinkel in Amsterdam.
YouTube heeft de top 12 van de best bekeken commercials (op YouTube natuurlijk) in Nederland gepubliceerd.
Mooie plaatjes van de nieuwe conceptstore van Adidas in Seoel.
2016
De meest gedeelde kerstcommercials van 2016.
Eind van het jaar, tijd voor lijstjes dus. Vandaag de wereldwijd 6 best bekeken commercials op YouTube, in 6 categorieën.
De etalages van Bruna winkels worden sinds kort ingezet als dynamisch reclamevenster.
PostNL levert inmiddels zo'n 160 miljoen pakketten per jaar, in december zelfs 1,2 miljoen per dag... En al deze pakketten hebben een verpakking. Hoe belangrijk is die?
De nieuwste winkel van Adidas: meer dan 4000 m2 in New York. De opening luidt volgens Adidas zelf een nieuw tijdperk in als het gaat om de manier waarop consumenten creativiteit en sport in winkels beleven.
Het commerciële kerstgeweld is alweer losgebroken. De grote merken hebben hun decembercampagnes gelanceerd en de eerste commercials gaan viraal. H&M pakt dit jaar flink uit en heeft de bekende regisseur Wes Anderson en acteur Adrian Brody ingeschakel.
De beste Sinterklaasinhakers in de reclame op dit moment.
Traditionele warenhuizen lopen grote kans wegens oubolligheid de markt te verliezen. Het Duitse warenhuis KaDeWe probeert met een metaformose een jongere doelgroep te trekken.
Mooie plaatjes van de nieuwe flagshipstore van Vivienne Westwood.
Er waren op een zaterdag bij 100 AH-vestigingen boeren met een virtual reality bril te vinden in het kader van de campagne 'Boer-op-de-vloer. Een bijzondere manier om reclame te maken voor je producten.
Modemerk Diesel rolt haar nieuwe storedesign uit in Europa. Bekijk de foto's.
Bruna gaat digitale advertenties tonen in de etalages.
Haloween. Het is weer de tijd van het jaar voor enge dingen. Ook in commercials.
Een bijzondere manier om matrassen onder de aandacht te brengen.
Tips over het gebruik van foto's op je webshop.
Bij AH gaat de agf-afdeling op de schop: meer ruimte, regionale verschillen, andere verpakkingen. En meer...
Jeansmerk Denham heeft de flagshipstore in Amsterdam flink uitgebreid.
Jumbo doet een Tescootje: boodschappen doen terwijl je op de bus wacht.
Een presentatie maken? Hou dan rekening met een zevental vormgevingstips.
“Een auto koop je ook niet zonder een testritje te maken”. Klanten van de Amerikaanse keuken- en badkamerketen Pirch mogen niet het gevoel hebben dat ze een machine kopen. Alle huishoudelijke apparaten zijn aangesloten op het elektriciteitsnet en klanten kunnen, op afspraak en in badpak, ook de douches testen.
Foto's van de nieuwe dameswereld van de Bijenkorf in Amsterdam.
Ook de winkels van The Sting gaan op de schop.
Modeconcern WE groeit weer. En lanceert een nieuw winkelconcept.
Bij het inrichten van een winkel speelt licht een grote rol, zeker in de modebranche! Superdry opende onlangs een 'store of the future' in Manchester, en gaat daar behoorlijk eigenzinnig met licht om.
Een conceptstore in een parkeergarage?
De IKEA-gids is 's werelds grootste drukwerkoplage. In 2006 ging het om 175 miljoen exemplaren, dit jaar zijn het er al 213 miljoen... Vol met prachtige productfoto's, 360-graden foto's, augmented reality... Foto's?
Mooi conceptstore van Sketch in Spaans bankgebouw.
Een paar mooie voorbeelden van verpakkingen, geheel in Ibiza-stijl.
Foto's van een mooi ingerichte notenwinkel in Griekenland.
Weleens last van vervelende reclamebanners op websites? Lees hier het verhaal van iemand die net een paar schoenen heeft gekocht.
Mannenmodezaak Tribute Men opende een nieuwe winkel in Veenendaal, "een winkel waar alles in samenkomt". Zie de foto's.
Een aantal voorbeelden van erg mooi ontworpen winkels, toevallig (?) vooral uit Azië.
Fashionretailer Jansen-Noy uit Sevenum won de Dutch Retail Exellence Award. Innovatiespecialist Harry Bijl *) van INretail: “Je merkt het meteen: de passie en liefde voor mode zitten hier in alles.”
*)Harry Bijl kennen we van de Masterclass profijtvol retailen (https://bijscholingvmbo.nl/cursussen/profijtvol-retailen/). Er worden nieuwe cursusdagen gepland!
Hoe belangrijk is de verpakking van een product? Uitgebreid onderzoek, overigens van een verpakkingsfabrikant.
Elk seizoen een verrassing: deze keer het interieur.
Een paar mooie voorbeelden van artikelpresentatie.
Alweer een nieuwe, hallucinerende boekenwinkel in China.
Neckermann Reizen experimenteert met Virtual Reality om klanten te laten kennismaken met hun reisbestemming.
Even een kijkje nemen in de nieuwe flagshipstore van Dior?
Volgens experts gaat Virtual Reality een grote rol spelen in de komende jaren. Ook in de Retail! Denk aan de eerste stapjes die Ikea deed de afgelopen jaren (plaats virtueel Ikea meubelen in je woonkamer, met je tablet). De mogelijkheden lijken oneindig te zijn. Hier een aantal voorbeelden, overigens niet direct uit de Retail. Lees ook het bericht van een paar dagen geleden, over het VR-warenhuis.
Renovatie in een Russisch warenhuis: zie de foto's!
Video en graphics worden steeds belangrijker in reclame-uitingen.
Kijken of je de griep onder de leden hebt? Een paar sneakers unlocken? Het kan allemaal door sensoren in interactieve abri's en billboards. Een paar mooie voorbeelden.
Advertenties te zien krijgen omdat je langs een reclamebord bent gelopen? DekaMarkt heeft er onlangs succesvol mee geëxperimenteerd.
Opvallende manieren om aandacht te krijgen.
De vernieuwende Blokker pakt flink uit met Sex and the City ster Sarah Jessica Parker.
De 12 mooiste storedesings van het afgelopen jaar.
Kledingmerk Diesel opende 2 winkels in Tokio, naast elkaar gelegen. Zie hier hoe de panden er uit zien:
De beste viral video's van begin april 2016.
Pinterest biedt bedrijven en andere organisaties nieuwe manieren om met klanten in contact te komen. Zie hier een aantal mooie voorbeelden.
Virtual Reality krijgt op dit moment veel aandacht. Breekt deze techniek door? Lees hier over een onderzoek onder Nederlandse Marketing/communicatiebureaus: gaan ze dit inzetten?
Over Virtual Reality gesproken: kijk eens wat je met een app kunt doen als je make-up wilt uitproberen (video).
Over de enorme groei van de online advertentiemarkt.
14 commercials met Johan Cruijff.
Leuke video: een McDonald's 'reclamefilm' in de stijl van Apple...
Vanaf nu zo nu en dan een tip van Shoppagina.nl. Deze keer over het maken van een eigen 'favicon'!
Eerder deze week zijn de eerste NL Packaging Awards uitgereikt: 13 awards en 14 runner-ups.
De mooiste viral video's van deze week.
Ongeveer wekelijks publiceert Marketing Facts een overzicht van de mooiste en/of leukste viral video's. Leuk om te bekijken, en misschien ook leuk om met leerlingen naar te kijken.
Met Valentijnsdag pakken veel retailers uit met een bijzondere etalage. Hier een paar mooie voorbeelden.
Zes videotrends in reclame, met mooie voorbeelden:
De showroom van de toekomst? Je eigen huiskamer! Lees hoe Made.com zijn klanten inschakelt...
Winkelinrichting en nieuwe winkelconcepten. Twaalf voorbeelden van mooie winkels in Wenen.
Op zoek naar de fastfoodzaak van de toekomst? Een compleet nieuwe aanpak bij McDonald's in Hong Kong: McDonald's Next. Nieuw experiment na het in het artikel genoemde The Corner in Sydney.
Is Virtual Reality 'the next big thing' in de Retail? Zie hier de ontwikkelingen en een aantal mooie voorbeelden van gebruik in de winkelpraktijk.
2015
Weer een lijstje: de 22 foutste kerstadvertenties ooit!
De mooiste kerstetalages van 2015.
Zes meningen van reclamemakers over de vraag of reclame leuker moet, of niet!
En wie was er dit jaar het meest irritant? Ruim 70.000 mensen brachten een stem uit.
Kwantum rolt zijn nieuwe formule uit. Van productgedreven naar klantgericht!
Hoe belangrijk is een verpakking in de besluitvorming van een consument? Lees hier het verhaal over het winnende ontwerp voor de Koedybag...
Visual merchandising wordt steeds belangrijker voor een goede merk- en winkelbeleving. Een praktijkvoorbeeld: Casa Vivante.
Op zoek naar voorbeelden van oude reclames? Ook van merken die niet meer bestaan, zoals Girotel, Bourbon, Herschi, Dobbleman, Sjolk? Kijk op hetYouTubekanaal van 'Verdwenen merken':
Supermarktketen Emté, onderdeel van Sligro, is een grote vernieuwingsoperatie begonnen. Afgelopen woensdag is de eerste Emté 3.0 geopend in Diemen. Zie hier de foto's!
Hoe kun je met presentatietechnieken consumenten verleiden? Zes tips voor een effectieve aanpak!
Het oude pand van Maison de Bonneterie in Den Haag is in drie maanden tijd omgetoverd tot wellicht de mooiste vestiging van H&M in Europa. Zie hier de foto's!
Op zoek naar mooie foto's voor gebruik in de les? Ook leerlingen kunnen gebruik maken van de 12 gratis websites die Marketingfacts op een rijtje heeft gezet.
Misschien wel leuk om hier de komende weken aandacht aan te besteden: de Ster Gouden Loekie Aller Tijden, ter gelegenheid van 50 jaar Ster. De meeste genomineerde spots zullen niet bekend zijn bij de huidige leerlingpopulatie... Een beetje geschiedenis dus!
Mac. Apple heeft een eigen manier van producten presenteren. Hoe zou het zijn als McDonald's die aanpak overneemt? Bekijk de video:
Ook bij reclamebudgetten zie je een verschuiving van traditioneel naar digitaal. En mobiel rukt op!
Visual Merchendising