Ondernemen 2021
Ondernemen 2021
Welkom in de bizarre wereld van non-fungible tokens (NFT's). "Om te laten zien wat er mogelijk is op modegebied en digitaal eigendom lanceerde het Amsterdamse bedrijf Augmented Reality-jassen, die je met behulp van Snapchat aan kan trekken en delen met de rest van de wereld."
Weinig dingen geven het belang van wat een ondernemer doet beter weer dan de vraagprijzen. De kans is groot dat die omhoog kan. 'De prijs is niet wat het kost, maar wat het waard is voor de klant.'
Interessant bericht van de Rijksdienst voor Ondernemerschap over Ondernemende Minds-model. Vorig jaar verscheen het Ondernemende Minds-model (OM-model) van Young Works. Dit model onderscheidt 4 typen jongeren en geeft inzicht in welk beeld ze hebben van ondernemen. Er is nu ook een testje dat de toepassing van het OM-model vergemakkelijkt.
Een van de nieuwe businessmodellen die in het afgelopen jaar ontwikkeld zijn: een digitaal muziekpodium. Hoe van de nood een deugd wordt gemaakt! Er is ruimte voor een digital first-benadering, waarbij het medium het primaire afzetmodel is van je productie.’ Om de risico’s te beperken worden de shows eerst vooraf opgenomen, live streams staan later op het programma.
In een crisis ontstaan ook nieuwe ideeën, afgelopen jaar met name op het gebied van online boodschappen doen. In Luik brengt Straaly boodschappen rechtstreeks van de boer aan huis. De nieuwe onlinesupermarkt verkoopt een honderdtal vooral lokale producten, en combineert zo onlinegemak met de korte keten.
De Netflix van het winkelen? Nieuw concept, ondersteund door H&M. Het Zweedse label Singular Society pakt uit met een bijzonder businessmodel: klanten betalen er lidgeld, wat hen recht geeft op een maandelijks aantal aankopen. Het betekent dat je een abonnement moet nemen om er iets te kunnen kopen. Voor een vast maandelijks of jaarlijks bedrag kun je dan een aantal artikelen bestellen.