Marketing (Commercieel)
Het keuzevak ´Marketing´ als aanvulling op het profiel 'Economie en Ondernemen' besteedt aandacht aan:
Taak 1:
het beoordelen van een bestaande retail-/bedrijfsformule. O.a.
- onderzoeksvaardigheden herkennen en toepassen (denk hierbij aan waarnemen, vragenlijsten opstellen, interviewen, verzamelen, ordenen, analyseren etc.)
- aan de hand van de marketinginstrumenten een bestaande retailformule beoordelen op het gebied van doelgroep, assortiment en marktpositie
a. een bijdrage leveren aan het opstellen van een marktonderzoek
b. het marktonderzoek uitvoeren
c. de onderzoeksresultaten verwerken
d. conclusies trekken
- presentatietechnieken herkennen en toepassen (denk hierbij aan presenteren, hanteren van presentatieprogramma’s, gebruik van publicatievormen)
- de onderzoeksresultaten presenteren
Taak 2:
het verbeteren van een bestaande retail-/bedrijfsformule. O.a.:
- aan de hand van de marketinginstrumenten verbetervoorstellen formuleren naar aanleiding van de onderzoeksresultaten t.a.v.:
a. doelgroep
b. assortiment
c. marktpositie (denk hierbij aan zaken als logo/huisstijl, locatie, etalage, winkelinrichting, multichannel, distributie etc.)
- de verbetervoorstellen presenteren
!! Laatste versie van het keuzevak is te vinden op de website van 'Vernieuwing vmbo'.