Logistiek 2021
Logistiek 2021
De online supermarkt Picnic bouwt een sterk geautomatiseerd distributiecentrum in Ridderkerk. ‘Door het gebruik van slimme techniek hoeven de medewerkers de boodschappen niet meer met een kar te verzamelen, maar komen deze naar hun inpakstation toe. Zo kunnen ze het product in de juiste krat leggen, terwijl deze worden aangeboden.’
Aandacht bij Nieuwsuur voor de dozen vol lucht die nu verplaatst worden van distributiecentrum naar consument. Dat moet toch anders kunnen? Naast het op maat maken van kartonnen dozen bieden zich meer oplossingen aan om pakketbezorging duurzamer te maken. Grondstoffenspecialist Jelmer Vierstra van Natuur & Milieu snapt niet dat busjes na het bezorgen van pakketten weer leeg terugrijden naar de distributiecentra. "Wij denken dat die busjes prima de verpakkingen - na bijvoorbeeld een paar dagen - weer mee terug kunnen nemen."
Nederlanders hebben minder moeite met de milieugevolgen van online shoppen dan andere Europeanen. Een kwart van Nederlanders voelt zich schuldig over de gevolgen van online shoppen op het milieu, zo blijkt uit onderzoek van Sendcloud in diverse Europese landen. Nederland scoort daarmee het laagste van alle landen in het onderzoek, "gemiddeld heeft namelijk 1 op de 3 shoppers last van schuldgevoel".
Webwinkelier Amazon werkt aan nieuwe robots voor distributiecentra. En voor thuis.
Albert Heijn en bol.com starten een proef met een pakketautomaat. Consumenten kunnen hun bestelling bij het platform al jaren ophalen en retourneren bij pick up points bij de supermarkt. Nu kan dat dus ook bij een pakketkluis. Het gaat om winkels in Voorhout, Delft, Alkmaar, Nijmegen en Maastricht.
Plekken waar consumenten hun online bestellingen kunnen afhalen, maar ook hun retouren kunnen inleveren worden inmiddels PUDO's genoemd. PUDO=pick-up/drop-off points. Afgelopen jaar is het aantal sterk gegroeid!
Ook Albert Heijn bezorgt boodschappen met elektrische minibusjes. De supermarktketen zal in de komende maanden ook e-cargobikes testen. Het hoort bij een poging om vanaf 2025 volledig emissievrij te leveren in de Nederlandse binnensteden.
PostNL gaat binnenkort meer keuze in de afleverplek bieden, bij DHL kan dit al langer. Het gaat om het op voorhand bepalen of een pakket bij afwezigheid wordt achtergelaten bij een PostNL-punt, de buren of een plek rondom het huis.
Heeft bezorgen per drone toekomst? Drones zullen niet op grote schaal ingezet zullen worden voor de levering van pakjes, zeggen specialisten. De toepassing werd lang gehypet, maar is gewoon niet praktisch (of rendabel) genoeg.
Nederland wordt in rap tempo bestormd door buitenlandse flitsbezorgers zoals Gorillas en Flink. Zit daar toekomst in? Gorillas is een van de koplopers van een snelgroeiende groep flitsbezorgers. Deze bedrijven bezorgen huishoudelijke artikelen zoals wc-papier en snacks per fiets vanuit lokale magazijnen (dark stores). Daardoor kunnen bestelling binnen tien minuten worden afgeleverd.
"Op deze manier kunnen webwinkeliers op eenvoudige wijze al bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot bij de pakketbezorging in de last mile”.
Duurzaamheidsinformatie bij de check-out werkt! De zogenoemde ‘dubbele interventie’, waarbij extra informatie werd gegeven én de duurzaamste bezorgoptie standaard stond aangevinkt, bleek het meest effectief: bijna dertig procent van de consumenten koos in dat geval voor de meest duurzame optie.
Binnen 10 minuten boodschappen bezorgd krijgen? Enkele nieuwe bedrijven willen een revolutie in de supermarktbranche teweegbrengen. Sinds een paar weken doen twee Duitse startups deze belofte ook op de Nederlandse markt. Eén haalt zelfs bijna €300 miljoen op bij investeerders.
'Duurzaam' gaat steeds vaker onderdeel uitmaken van business. Klanten van H&M in heel Nederland kunnen nu op een duurzamere manier hun online aankopen thuisbezorgd krijgen. In 2019 startte H&M al met de levering van online bestellingen per fietskoerier in meer dan dertig steden in Nederland. Met de toevoeging van bezorging via Budbee kunnen nu klanten in heel Nederland op een duurzamere manier hun online aankopen thuisbezorgd krijgen.
Het nieuwe distributiecentrum van Albert Heijn: “Het logistieke proces is dus bijna helemaal geautomatiseerd, met op een paar plaatsen medewerkers die een bepaald proces begeleiden of een machine bedienen.”
Sinds begin dit jaar worden alle vervoersstromen van warenhuis de Bijenkorf gemonitord en waar mogelijk verduurzaamd. Hoe gaat dat in z' werk?
Fulfilmentcenter of winkel? De toekomst is volgens dit onderzoek een combinatie hier van: de hybride winkel. The pandemic, which has fueled a surge in online shopping and in-store and curbside pickups, is accelerating a trend toward a hybrid retail model.
'Bezorging op dezelfde dag' leek een gat in de markt, maar blijkt toch niet echt door te breken. Het lijkt dat klanten hier minder interesse in hebben.
In Californië start in de 8loop van dit jaar een (beperkte) proef met zelfstandig rijdende bestelbusjes. Ook Walmart probeert autonoom rijden uit. De nieuwe bijbehorende vergunning maakt het mogelijk van 'zelfrijdend bezorgen' een commerciële activiteit te maken. Wel met een aantal restricties, zoals een beperkte rijsnelheid van de voertuigen en inzetbaarheid bij goede weersomstandigheden.