Wat brengt de toekomst (mogelijk)
Op deze pagina treft u links naar en artikelen over wat de toekomst mogelijk zal brengen. Bedrijven zijn continue in ontwikkeling, dit is interessant om te volgen maar is ook nodig om bij het onderwijs te betrekken. Want u leidt de toekomstige beroepsbeoefenaren op.
NIEUW
"Ondernemers zien technologie steeds sneller op zich afkomen en verwachten dat zij hun zakelijke modellen hierop aan zullen moeten passen". De innovatieindex van ING, met linkje naar het rapport in pdf-formaat.
"De fysieke Retail staat onderdruk, maar de meeste klanten gaan nog steeds het liefst naar de winkel". Een belangrijke conclusies uit de vandaag gepubliceerde sectoranalyse van ABN Amro.
EERDER GEPUBLICEERD
Animatie papierloos logistiek: meer digitaal en minder papier heeft positieve invloed op o.a. communicatie, snelheid van levering en leveringsbetrouwbaarheid.
Sausage! Hoe marketing tot innovatie kan leiden.
Logistiek: Gratis gastlessen over transport en logistiek.
Logistiek: de logistieke keten van een tablet.
Publicatie ABN AMRO: Anders kijken naar voorraad en rendement.
Publicatie Ecabo: Digitalisering in de financieel-administratieve beroepen.
Publicatie ABN AMRO: Boodschappen doen anno 2015.
Publicatie ABN AMRO: Cross channel retail.
Publicatie ING Economisch bureau: Winkelrevolutie in de regio. Opkomst e-commerce stimuleert regionale banengroei.
Ontwikkelingen / interactieve infographics over de invloed van technologie op de kantoorwerkplek: http://www.intuit.co.uk/small-business-resources/death-of-the-office/index.jsp?siteID=je6NUbpObpQ-xAFyymIQiUmZRf_TxTNocw#past-prophecies
Rabobank Cijfers & trends BrancheBarometer: Modewinkels:
https://www.rabobank.nl/images/20140617_modewinkels_def_29658238.pdf?ra_resize=yes&ra_width=800&ra_height=600&ra_toolbar=yes&ra_locationbar=yes
ING heeft een paar rapporten gepubliceerd over hun visie op het winkelgebied in 2025. Samenvattingen vind je op de onderstaande webpagina’s, waar belangstellenden ook de rapporten kunnen downloaden:
Niet specifiek detailhandel, maar wel over de voortschrijdende robotisering:
De 6 O's van dienstbaar zijn: open, oprecht, oog hebben voor, ondersteunend, oplossingsgericht en opgeruimd. http://www.managementsite.nl/44008/kwaliteit-klant/dienstbaarheid-unieke-kans-klantgerichtheid.html
==
De stand van zaken webshops in NL. http://webwinkelweblog.nl/algemeen/59.html
==
Business Education:
http://businesseducation.be/.
https://www.facebook.com/onderwijsinondernemen
https://www.youtube.com/user/allesishandel
https://twitter.com/businesseduca
http://www.slideshare.net/businesseducation
==
“Het winkelen van de toekomst” in The Loop
Op 23 april 2014 is in Antwerpen The Loop officieel geopend. The Loop is een kenniscentrum dat naast ‘slechts’ de winkel van de toekomst ook inzicht biedt in de ‘customer journey’ die de klant vandaag én in de toekomst aflegt.
Initiatiefnemer Jorg Snoeck, oprichter en CEO van RetailDetail, legt uit waarom The Loop het levenslicht zag: “Als retailer moet je je vandaag op drie cruciale zaken kunnen concentreren: slim gebruik van omnichannel, beleving voor de klant en je relatie met die klant. De bewegingen op de markt gaan echter zodanig snel dat het voor de retailer haast onbegonnen werk is om op zijn eentje door de bomen het bos nog te zien.”
Als retailbelevingscentrum wil The Loop retailers, producenten en toeleveranciers uit de sector een helpende hand gaan aanreiken en leren hoe op de beste manier om te gaan met hun radicaal veranderende sector. The Loop toont de vernieuwde ‘customer journey’ in al zijn aspecten en helpt alle betrokken spelers in de retail en FMCG ook steeds nieuwe manieren te ontdekken om die nieuwe consument zo goed mogelijk te volgen, op te vangen en uiteraard naar de kassa te leiden.
VTM Telefacts besteedde afgelopen dinsdag een reportage aan dit kenniscentrum.
Video deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=pI2rruWMnnQ
Video deel 2: http://www.youtube.com/watch?v=Ia1lPkpR7ro
==
http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2014/05/hoogvliet-start-met-hybride-winkelconcept/index.xml
==
http://www.twinklemagazine.nl, Twinkle is het grootste onafhankelijke kennis- en informatieplatform voor e-commerce ondernemers en professionals in Nederland. Met nieuws, achtergronden, praktijkcases, research en persoonlijke verhalen, is Twinkle actueel en inspirerend.
Klanten winkelen anders. Voor en tijdens het winkelen wordt naar informatie gezocht op
de mobiele telefoon. Er wordt ook steeds vaker snel advies gevraagd via WhatsApp of
Facebook. En we weten in de toekomst via de mobiele telefoon ook precies waar de klant is en kunnen dus een goed aanbod doen. Dát is Het Nieuwe Winkelen.
- Folder 'Het nieuwe verkopen'
- Brochure 'Het nieuwe verkopen'
Echte vaardigheden in een virtuele beroepspraktijk
Virtual Skillslab is een online oefenomgeving waarin uw leerlingen echte beroepsvaardigheden leren en ervaring opdoen met de beroepspraktijk. Bedrijven als HEMA, Blokker, Kijkshop en de Bijenkorf gebruiken deze vorm van opleiden om hun medewerkers voorbereid en met zelfvertrouwen aan hun nieuwe baan te laten beginnen. Dit beproefde concept is nu ook beschikbaar voor het beroepsonderwijs. Binnen Virtual Skillslab zijn diverse producten beschikbaar gericht op MBO- en VMBO-opleidingen voor handel en logistiek.
Retailtech.nl, technologie voor professionals in retail: http://www.retailnews.nl/retailtech, zoals m.b.t. Food (horeca, supermarkt, food-retail), non-foodretail (autobranche, DHZ, fashion retail), E-commerce (multichannel, m-commerce), enzovoort.
Voorbeeld: De virtuele paskamer van De Bijenkorf: http://www.retailnews.nl/retailtech/rubrieken/non-foodretail/non-foodretail/4877/de-bijenkorf-test-virtuele-paskamer.html.