Congrestival: Samen de volgende stap
Op dinsdag 28 mei vond het Congrestival: “Samen de volgende stap” plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Dit evenement markeerde de officiële start van de invoering van het praktijkgerichte programma voor vmbo gl en tl. Scholen die vanaf schooljaar 2024-2025 dit programma willen aanbieden, kwamen samen om kennis uit te wisselen en te vieren.
Wat was er te doen op het Congrestival?
- Inspiratiemarkt: Pilotscholen deelden hun ervaringen met de inrichting van het praktijkgerichte programma in hun onderwijs.
- OCW-informatie: Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gaf meer inzicht in het beleid en de implementatie van het praktijkgerichte programma.
- Erepodium: Pilotscholen inspireerden andere scholen door hun successen te delen.
Het praktijkgerichte programma voor vmbo gl en tl
- Vanaf schooljaar 2024-2025 mogen alle scholen in de gl en tl dit programma aanbieden op basis van de definitieve examenprogramma’s.
Het praktijkgerichte programma voor vmbo gl en tl omvat de volgende onderdelen:
Het praktijkgerichte programma bestaat uit 17 eindtermen (verdeeld over 3 domeinen; praktijkgerichte opdrachten, programma overstijgende vaardigheden, programmaspecifieke vaardigheden). Scholen dienen van deze eindtermen een eigen onderwijsprogramma te maken.
Het praktijkgerichte programma wordt afgesloten met een schoolexamen. Dit betekent dat scholen zelf toetsing en afsluiting dienen vorm te geven.
Het doel van het praktijkgerichte programma voor vmbo gl en tl
Het doel is om leerlingen goed voor te bereiden op hun toekomstige carrière en hen praktische vaardigheden mee te geven die direct toepasbaar zijn.
Met het praktijkgerichte programma oriënteren vmbo-leerlingen in de gemengde en theoretische leerweg zich op hun toekomst. Zo worden ze goed voorbereid op zowel de keuze voor als de overstap naar het mbo en het havo. Door leerlingen in de gl en tl in aanraking te laten komen met een gevarieerd praktijkgericht programma, krijgen zij een beter beroepsbeeld waardoor zij naar verwachting een bewustere keuze voor het vervolgonderwijs kunnen maken. In dit programma voeren leerlingen realistische, levensechte opdrachten uit van bedrijven in de regio. Gekoppeld aan loopbaanoriëntatie- en begeleidingsactiviteiten kunnen leerlingen zo ontdekken wie ze zijn, waar hun passie ligt en welke vervolgopleiding bij hen past.
Het praktijkgerichte programma biedt scholen en leerlingen verschillende voordelen:
- Beroepsoriëntatie: Leerlingen maken kennis met de wereld van arbeid en beroep door realistische opdrachten voor externe opdrachtgevers uit te voeren. Dit helpt hen om hun talenten te ontdekken en gefundeerde keuzes te maken voor hun toekomstige loopbaan.
- Verbinding met het vervolgonderwijs: Het programma verbetert de aansluiting naar het mbo en havo. Leerlingen kunnen beter bepalen welke vervolgopleiding het beste bij hen past.
- Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB): LOB is een groot onderdeel van het praktijkgerichte programma. Hierdoor ontdekken leerlingen welke keuze voor het vervolgonderwijs in het mbo-4 of het havo het meest geschikt is voor hen.
Bij de implementatie van het praktijkgerichte programma op schoolniveau kunnen enkele uitdagingen optreden:
- Tijd en middelen: Scholen moeten voldoende tijd en middelen toewijzen om het programma effectief te integreren. Dit omvat het trainen van docenten, het ontwikkelen van lesmateriaal en het organiseren van stages.
- Samenwerking met bedrijven: Het betrekken van externe bedrijven voor praktijkopdrachten vereist goede samenwerking en afstemming. Dit kan logistieke uitdagingen met zich meebrengen.
- Docentenvaardigheden: Docenten moeten bekwaam zijn in het begeleiden van praktijkgerichte opdrachten en het bieden van loopbaanoriëntatie. Bijscholing kan nodig zijn.
- Differentiatie: Leerlingen hebben verschillende behoeften en interesses. Het programma moet flexibel genoeg zijn om aan deze diversiteit te voldoen.
- Examinering: Het beoordelen van praktijkopdrachten en vaardigheden kan complex zijn. Scholen moeten heldere evaluatiecriteria vaststellen.
Het is belangrijk dat scholen deze uitdagingen erkennen en proactief aanpakken om het programma succesvol te implementeren.
Het praktijkgerichte programma “Economie en Ondernemen” voor vmbo gl en tl
In het praktijkgerichte programma Economie en Ondernemen (E&O) staat ondernemend handelen centraal. Het programma biedt leerlingen een brede oriëntatie op opleidingen en beroepen in de economische sector. Door het uitvoeren van praktijkgerichte opdrachten komen leerlingen in contact met externe opdrachtgevers die werkzaam zijn binnen de financiële en juridische sector of zich bezighouden met handel, evenementen, marketing en communicatie. De ontwikkelingen in de maatschappij en de arbeidsmarkt volgen elkaar snel op. In de economische sector heeft de digitalisering de afgelopen jaren een grote impact gehad. Zo zijn er talloze banen verdwenen door de invoering van geautomatiseerde systemen. Daarentegen zijn ook veel nieuwe banen ontstaan of is de vraag naar bepaalde functies gestegen. Door de toename van online bestellingen en bijbehorende retouren moeten bedrijven bijvoorbeeld nadenken over het inrichten van een webshop, het retourbeleid en diverse bedrijfsondersteunende processen. Daarnaast speelt gastvrijheid en klantvriendelijkheid een grote rol in de economische sector. Dit omdat de consument op een eenvoudige manier bedrijven en instellingen kan vergelijken en daar keuzes aan verbindt. Door de toegenomen aandacht voor het milieu is het voor bedrijven van steeds groter belang om duurzaam en verantwoord te ondernemen. Doordat leerlingen kennis maken met de laatste ontwikkelingen krijgen zij een realistisch beeld van de toekomstmogelijkheden op het gebied van opleiding en werk in de economische sector. De kern van het praktijkgerichte programma E&O is dat leerlingen, rekening houdend met bedrijfsdoelstellingen, producten en diensten ontwerpen en maken, daarover adviseren of deze organiseren. Op deze manier maken leerlingen vanuit een economisch standpunt kennis met verschillende bedrijven en werkvelden, in diverse sectoren. Zo organiseren leerlingen activiteiten voor bedrijven in de non-profit-sector, of maken ze een product voor een groot commercieel bedrijf.
Info:
www.slo.nl/pgp-vmbo
Handreiking SE pgp E&O – SLO
www.praktijkgerichteprogrammas.nl